Dyst

Kartonkreativ

Er dette den første dyst, I laver?
Begynd med at vælge aldersgruppe og klik derefter på introduktionen.

Har I allerede lavet en af de andre dyster?
Vælg aldersgruppe og klik bagefter på dyst. I skal ikke tage introduktionen igen.

Vuggestue/børnehave

Introduktion

Er dette den første dyst I laver?
Da starter du med at lave hele eller dele af denne introduktion for at børnene skal få en forståelse af bl.a. hvorfor det er vigtigt at genanvende. Hvorfor der findes emballage af forskellige størrelser og form? Hvad kartoner er lavet af og hvorfor naturen har det bedre, når vi genanvender dem, så de kan blive til nye produkter? 
Du som pædagog, tilpasser materialet, så det passer til jeres børnegruppe.

  • Forældrebrev –Et brev, som forklarer Kartondysten, som I kan maile eller udskrive og distribuere til forældre/omsorgsperson.
  • Powerpoint – For dig som pædagog. Her finder du svar på ovenstående spørgsmål om kartonemballager. Billederne kan bruges i diskussioner i børnegrupper.
  • En kartonemballages livscyklus – viser i billeder vejen fra sortering till genanvendelse og hvad man kan lave ud af brugte kartoner.

  • Husk kartonen -Undervisningsmateriale
    (pdf) – fakta og tips til dig som underviser
  • Genanvendelse (pdf) – en serie fra tom emballage til et nyt produkt med diskussionsspørgsmål
  • Film ”Besøg på Fiskeby Board” – hvordan kartoner får nyt liv

Dyst – “Kartonkreativ”

Her udfordrer vi jer til at slippe fantasien og kreativiteten løs sammen med tomme mad- og drikkekartoner!

Opgaven er at skabe noget med kartonerne inden de genanvendes. Et kunstværk af kartoner? Et kartonslot? Eller måske skrive et budskab med emballagen? Kun fantasien sætter grænser.

Lad jer gerne inspirere af nedenstående film:

Der er hverken en minimums- eller maksimumsgrænse for hvor mange kartoner, I kan bruge i dysterne.

I kan bede køkkenet i vuggestuen/børnehaven om at gemme tomme kartoner til jer eller hvert barn tager 1-2 tomme mad- og drikkekartoner med hjemmefra.

I dokumenterer jeres bidrag ved hjælp af film eller billede.

Børnehaveklasse-3. klasse

Introduktion

Er dette den første dyst I laver?
Da starter du med at lave hele eller dele af denne introduktion for at eleverne skal få en forståelse af bl.a. hvorfor det er vigtigt at genanvende. Hvorfor der findes emballage af forskellige størrelser og form? Hvad kartoner er lavet af og hvorfor naturen har det bedre, når vi genanvender dem, så de kan blive til nye produkter? 
Du som pædagog/lærer, tilpasser materialet, så det passer til jeres klasse.

  • Forældrebrev –Et brev, som forklarer Kartondysten, som I kan maile eller udskrive og distribuere til forældre/omsorgsperson.

  • Powerpoint – Først og fremmest for dig som pædagog/lærer, men kan anvendes helt eller delvist i din undervisning.

  • Film ”Besøg på Fiskeby Board” – hvordan kartoner får nyt liv
  • En kartonemballages livscyklus – viser i billeder vejen fra sortering till genanvendelse og hvad man kan lave ud af brugte kartoner.

  • Genanvendelses-processen (pdf) – sæt op i klasseværelset

  • Husk kartonen -Undervisningsmateriale
    (pdf) – fakta og tips til dig som underviser
  • Genanvendelse (pdf) – en serie fra tom emballage til et nyt produkt med diskussionsspørgsmål

Dyst – “Kartonkreativ”

Her udfordrer vi jer til at slippe fantasien og kreativiteten løs sammen med tomme mad- og drikkekartoner!

Opgaven er at skabe noget med kartonerne inden de genanvendes. Et kunstværk af kartoner? Et kartonslot? Eller måske skrive et budskab med emballagen? Kun fantasien sætter grænser.

Lad jer gerne inspirere af nedenstående film:

Der er hverken en minimums- eller maksimumsgrænse for hvor mange kartoner, I kan bruge i dysterne.

I kan bede køkkenet i skolen om at gemme tomme kartoner til jer eller hvert elev tager 1-2 tomme mad- og drikkekartoner med hjemmefra.

I dokumenterer jeres bidrag ved hjælp af film eller billede.

4. klasse-6. klasse

Introduktion

Er dette den første dyst I laver?
Da starter du med at lave hele eller dele af denne introduktion for at eleverne skal få en forståelse af bl.a. hvorfor det er vigtigt at genanvende. Hvorfor der findes emballage af forskellige størrelser og form? Hvad kartoner er lavet af og hvorfor naturen har det bedre, når vi genanvender dem, så de kan blive til nye produkter? 
Du som pædagog/lærer, tilpasser materialet, så det passer til jeres klasse.

Dyst – “Kartonkreativ”

Her udfordrer vi jer til at slippe fantasien og kreativiteten løs sammen med tomme mad- og drikkekartoner!

Opgaven er at skabe noget med kartonerne inden de genanvendes. Et kunstværk af kartoner? Et kartonslot? Eller måske skrive et budskab med emballagen? Kun fantasien sætter grænser.

Lad jer gerne inspirere af nedenstående film:

Der er hverken en minimums- eller maksimumsgrænse for hvor mange kartoner, I kan bruge i dysterne.

I kan bede køkkenet i skolen om at gemme tomme kartoner til jer eller hvert elev tager 1-2 tomme mad- og drikkekartoner med hjemmefra.

I dokumenterer jeres bidrag ved hjælp af film eller billede.

Hvad menes der med kreativ?

At man er nyskabende og opfindsom. At man kan tænke anderledes for at finde løsninger på problemer eller at man er idérig og kan se ting ud fra et lidt andet perspektiv.

Jo renere kartonerne er, når de genanvendes, jo bedre er det. Med andre ord, farve og ikke-vandopløselig lim vanskeliggør genanvendelsen. Så her skal man være kreativ! Findes der tekniske løsninger, som kan erstatte lim? Kan vi lave et mønster uden at bruge farve?

Ordet kreativ kommer fra det latinske creō, som betyder ”at skabe”.

Sørg for at tage billeder i overensstemmelse med vuggestuens/børnehavens/skolens retningslinjer. Hvis ikke I angiver andet, når I lægger et bidrag op, så forbeholder Tetra Pak og deres kunder sig retten til at anvende billederne på sine kanaler.

Ladda ner powerpoint som beskriver tävlingen här!

Upload bidraget på "Mine sider" senest den 11. maj 2025.

Inspiration fra fremlagte bidrag:

Klik på billedet for mere info.

Der er ikke kommet nogen bidrag endnu.

Kontakt os

Når du har sendt dit spørgsmål, får du svar i løbet af et par arbejdsdage.