Dyst

Fortæl det til 100!

Er dette den første dyst, I laver?
Begynd med at vælge aldersgruppe og klik derefter på introduktionen.

Har I allerede lavet en af de andre dyster?
Vælg aldersgruppe og klik bagefter på dyst. I skal ikke tage introduktionen igen.

Vuggestue/børnehave

Introduktion

Er dette den første dyst I laver?
Da starter du med at lave hele eller dele af denne introduktion for at børnene skal få en forståelse af bl.a. hvorfor det er vigtigt at genanvende. Hvorfor der findes emballage af forskellige størrelser og form? Hvad kartoner er lavet af og hvorfor naturen har det bedre, når vi genanvender dem, så de kan blive til nye produkter? 
Du som pædagog, tilpasser materialet, så det passer til jeres børnegruppe.

  • Forældrebrev –Et brev, som forklarer Kartondysten, som I kan maile eller udskrive og distribuere til forældre/omsorgsperson.
  • Powerpoint – For dig som pædagog. Her finder du svar på ovenstående spørgsmål om kartonemballager. Billederne kan bruges i diskussioner i børnegrupper.
  • En kartonemballages livscyklus – viser i billeder vejen fra sortering til genanvendelse og hvad man kan lave ud af brugte kartoner.

  • Husk kartonen -Undervisningsmateriale
    (pdf) – fakta og tips til dig som underviser
  • Genanvendelse (pdf) – en serie fra tom emballage til et nyt produkt med diskussionsspørgsmål
  • Film ”Besøg på Fiskeby Board” – hvordan kartoner får nyt liv

Dyst – ”Fortæl det til 100”

I denne dyst kan I på forskellige måder sprede viden om genanvendelse af kartoner.
En tom mad- og drikkekarton er ikke affald, men en værdifuld råvare for nye produkter. Ved at genanvende den, sparer du naturens ressourcer og reducerer både energiforbrug og dit eget klimaaftryk. Tænk, hvis alle bare vidste det! Hjælp os med at sprede budskabet!

Start med at se filmen.

Sammen skal I tænke over, hvordan I skal sprede budskabet om genanvendelse på bedste måde.

Fx:

  • Spred forskellige budskaber om genanvendelse af mad- og drikkekartoner ved at tegne og/eller skrive, brug gerne vores uddelningskort.
    • Lad hvert barn uddele sine uddelningskort til familie og naboer.
    • Gör ett stort kollage med alla spridningskorten. Gör en utställning på förskolan, mataffären, kommunhuset… eller ta ett kort och sprid på intranätet, mail eller sociala medier.
  • Har I lavet nogle af de andre dysterne i Kartondysten? Når I fx laver dysterne ”Kartonrekorden”, så gør førskolebørnene, lokalavisen, radioen opmærksom på jeres rekord og dyst. Eller I kan udfordre andre afdelinger for førskolebørn eller i jeres kommune til at slå jeres ”Kartonrekord” og dermed sprede budskabet.

Lad fantasien sætte grænserne for hvordan I spreder jeres budskab!

Tag et billede og beskriv hvordan I valgte af sprede budskabet om hvorfor det er vigtigt at genanvende kartoner. Eller lav en lille film, som fortæller, hvordan I gjorde. Fremlæg jeres bidrag på Mine sider.

Børnehaveklasse-3. klasse

Introduktion

Er dette den første dyst I laver?
Da starter du med at lave hele eller dele af denne introduktion for at eleverne skal få en forståelse af bl.a. hvorfor det er vigtigt at genanvende. Hvorfor der findes emballage af forskellige størrelser og form? Hvad kartoner er lavet af og hvorfor naturen har det bedre, når vi genanvender dem, så de kan blive til nye produkter? 
Du som pædagog/lærer, tilpasser materialet, så det passer til jeres klasse.

  • Forældrebrev –Et brev, som forklarer Kartondysten, som I kan maile eller udskrive og distribuere til forældre/omsorgsperson.

  • Powerpoint – Først og fremmest for dig som pædagog/lærer, men kan anvendes helt eller delvist i din undervisning.

  • Film ”Besøg på Fiskeby Board” – hvordan kartoner får nyt liv
  • En kartonemballages livscyklus – viser i billeder vejen fra sortering til genanvendelse og hvad man kan lave ud af brugte kartoner.

  • Genanvendelses-processen (pdf) – sæt op i klasseværelset

  • Husk kartonen -Undervisningsmateriale
    (pdf) – fakta og tips til dig som underviser 
  • Genanvendelse (pdf) – en serie fra tom emballage til et nyt produkt med diskussionsspørgsmål

Dyst – ”Fortæl det til 100”

I denne dyst kan I på forskellige måder sprede viden om genanvendelse af kartoner.
En tom mad- og drikkekarton er ikke affald, men en værdifuld råvare for nye produkter. Ved at genanvende den, sparer du naturens ressourcer og reducerer både energiforbrug og dit eget klimaaftryk. Tænk, hvis alle bare vidste det! Hjælp os med at sprede budskabet!

Start med at se filmen.

Sammen skal I tænke over, hvordan I skal sprede budskabet om genanvendelse på bedste måde.

Fx:

  • Spred forskellige budskaber om genanvendelse af mad- og drikkekartoner ved at tegne og/eller skrive, brug gerne vores uddelningskort.
    • Lad hvert elev uddele sine uddelningskort til familie og naboer.
    • Lav en stor collage med alle uddelningskortene. Lav en udstilling på skolen, i supermarkedet, på biblioteket, på kommunen… eller tag et kort og læg det på internettet eller på de sociale medier.
  • Har I lavet nogle af de andre dysterne i Kartondysten? Når I fx laver dysterne ”Kartonrekorden”, så skolen, lokalavisen, radioen opmærksom på jeres rekord og dyst. Eller I kan udfordre andre klasser for skolen eller i jeres kommune til at slå jeres ”Kartonrekord” og dermed sprede budskabet.

Lad fantasien sætte grænserne for hvordan I spreder jeres budskab!

Tag et billede og beskriv hvordan I valgte af sprede budskabet om hvorfor det er vigtigt at genanvende kartoner. Eller lav en lille film, som fortæller, hvordan I gjorde. Fremlæg jeres bidrag på Mine sider.

4. klasse-6. klasse

Introduktion

Er dette den første dyst I laver?
Da starter du med at lave hele eller dele af denne introduktion for at eleverne skal få en forståelse af bl.a. hvorfor det er vigtigt at genanvende. Hvorfor der findes emballage af forskellige størrelser og form? Hvad kartoner er lavet af og hvorfor naturen har det bedre, når vi genanvender dem, så de kan blive til nye produkter? 
Du som pædagog/lærer, tilpasser materialet, så det passer til jeres klasse.

Dyst – ”Fortæl det til 100”

I denne dyst kan I på forskellige måder sprede viden om genanvendelse af kartoner.
En tom mad- og drikkekarton er ikke affald, men en værdifuld råvare for nye produkter. Ved at genanvende den, sparer du naturens ressourcer og reducerer både energiforbrug og dit eget klimaaftryk. Tænk, hvis alle bare vidste det! Hjælp os med at sprede budskabet!

Start med at se filmen.

Sammen skal I tænke over, hvordan I skal sprede budskabet om genanvendelse på bedste måde.

Fx:

  • Spred forskellige budskaber om genanvendelse af mad- og drikkekartoner ved at tegne og/eller skrive, brug gerne vores uddelningskort.
    • Lad hvert elev uddele sine uddelningskort til familie og naboer.
    • Lav en stor collage med alle uddelningskortene. Lav en udstilling på skolen, i supermarkedet, på biblioteket, på kommunen… eller tag et kort og læg det på internettet eller på de sociale medier.
  • Har I lavet nogle af de andre dysterne i Kartondysten? Når I fx laver dysterne ”Kartonrekorden”, så skolen, lokalavisen, radioen opmærksom på jeres rekord og udfordring. Eller I kan udfordre andre klasser for skolen eller i jeres kommune til at slå jeres ”Kartonrekord” og dermed sprede budskabet.

Lad fantasien sætte grænserne for hvordan I spreder jeres budskab!

Tag et billede og beskriv hvordan I valgte af sprede budskabet om hvorfor det er vigtigt at genanvende kartoner. Eller lav en lille film, som fortæller, hvordan I gjorde. Fremlæg jeres bidrag på Mine sider.

Tips til en kampagne!

Kampagne kommer fra det franske ord ”campagne” og betyder, at man i en begrænset periode kører en vis aktivitet for at påvirke en bestemt målgruppe.

Er der noget, man skal tænke på, når man skal sprede et budskab og gennemføre en kampagne?

Ja, det er der faktisk, selv om der ikke er noget direkte facit. Oftest er det det simple og fantasifuldt anderledes, der har den største effekt.

  1. Lav en kampagneplan – skriv målet med kampagnen ned og hvordan I forestiller jer at gennemføre kampagnen
  2. Planlæg jeres kampagne – hvem er målgruppen og hvad er hovedbudskabet?

  3. Billeders påvirkning – vi påvirkes af billeder, vi tænker i billeder og vi husker i billeder

  4. Tekstens opgave – hvad vil I sige?

  5. Udtryk følelser i kampagnen – lad modtageren blive berørt

Vil I læse mere udførligt om hvordan man arbejder med en kampagne? Download ”En lille kampagneskole” her.

Sørg for at tage billeder i overensstemmelse med vuggestuens/børnehavens/skolens retningslinjer. Hvis ikke I angiver andet, når I lægger et bidrag op, så forbeholder Tetra Pak og deres kunder sig retten til at anvende billederne på sine kanaler.

Ladda ner powerpoint som beskriver tävlingen här!

Upload bidraget på "Mine sider" senest den 13. april 2025.

Inspiration fra fremlagte bidrag:

Klik på billedet for mere info.

Der er ikke kommet nogen bidrag endnu.

Kontakt os

Når du har sendt dit spørgsmål, får du svar i løbet af et par arbejdsdage.